Eenheidsprijzen

Veel gemeenten gebruiken eenheidsprijzen bij het opstellen van bijvoorbeeld besteksramingen. Deze prijzen kunnen intern zijn vastgesteld op basis van  ervaringen met aannemers, maar ook zijn aangeleverd door externe bureaus. Soms betreft het globale, indicatieve prijzen; in andere gevallen zijn de prijzen gedetailleerd uitgewerkt.

Eenheidsprijzen

Een voorbeeld van een gedetailleerd model is ons eigen normkostenmodel waarin eenheidsprijzen per beheertype worden bepaald op basis van werkpakketten, kwaliteitsniveaus, tijdnormen en marktconforme tarieven.

Welke eenheidsprijzen relevant zijn, hangt af van het doel waarvoor ze worden ingezet. Voor beheerders is het om meerdere redenen van belang te beschikken over betrouwbare, realistische eenheidsprijzen:

  • Aanpassingen in het areaal of wijzigingen in groentypen kunnen nauwkeurig worden doorgerekend.
  • De financiële impact van beleidskeuzes of scenarioanalyses wordt inzichtelijk gemaakt.
  • Er kan een goed onderbouwde directieraming voor een onderhoudsbestek worden opgesteld.

Hoewel prijsvergelijkingen veel worden gemaakt, is het cruciaal om te begrijpen waarop deze prijzen zijn gebaseerd. Welke werkzaamheden en maatregelen zijn wel of niet inbegrepen in een eenheidsprijs? In de praktijk gaat dit regelmatig mis, wat leidt tot onjuiste aannames en besluitvorming.