Informatiemanagement

Informatiemanagement is het geheel van activiteiten en processen die ervoor zorgen dat een organisatie de juiste informatie, in de juiste vorm, op het juiste moment beschikbaar heeft voor de juiste personen. Het doel is om de bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen en betere besluitvorming mogelijk te maken. 

2025 10 27 DG groep portretten teams 151 879

Kernaspecten van informatiemanagement:

  • Informatiebehoefte: Het begint met het begrijpen van de informatie die de organisatie nodig heeft om effectief te functioneren en strategische beslissingen te nemen.
  • Levenscyclusbeheer: Informatiemanagement beheert de volledige levenscyclus van informatie, van creatie en opslag tot distributie, archivering en uiteindelijke verwijdering. Dit omvat zowel digitale als fysieke informatie.
  • Proces en techniek: Het coördineert mensen, processen en technologieën om de informatievoorziening te regelen. Dit omvat het opzetten van systemen en beleid.
  • Veiligheid en governance: Essentieel is het waarborgen van de beveiliging en betrouwbaarheid van informatie. Dit omvat toegangscontrole, risicobeperking en naleving van wet- en regelgeving.
  • Ondersteuning van de bedrijfsvoering: Informatiemanagement vertaalt de bedrijfsprocessen naar een passende informatievoorziening en zorgt ervoor dat IT-oplossingen de bedrijfsstrategie ondersteunen. 

Verschil met datamanagement:

Hoewel de termen soms door elkaar worden gebruikt, is er een belangrijk verschil:

  • Datamanagement richt zich op het beheer van de ruwe gegevens.
  • Informatiemanagement gaat een stap verder en richt zich op de context en het gebruik van de bewerkte gegevens (informatie) ter ondersteuning van besluitvorming en bedrijfsprocessen. 

Kortom, informatiemanagement zorgt ervoor dat de informatiestromen binnen een organisatie optimaal georganiseerd en benut worden om de organisatiedoelen te bereiken.